Leveransvillkor

Villkoren är i kraft från och med den  1.11.2007. 

Allmänt om webbutiken

Produkterna i webbutiken säljs av Ullanunelma Ab, FO-nummer 2268462-6. Vi skickar inte produkter till postboxa eller poste restante.  I produktpriserna ingår moms. Ullanunelma Ab förbehåller sig rätten att ändra priser, samt leveransavgifter.

Att beställa

Beställning av produkterna sker främst via internet på adressen www.ullanunelma.fi på varukorg sidan.

Alla beställningar bekräftas via ett e-postmeddelande där pris, fraktavgift samt de beställda produkterna finns listade. För att få en bekräftelse på beställningen krävs det att man fyller i sin e-postadress i samband med köpet. Kunden måste vid varje köp godkänna de köpvillkor som är i bruk.

Minimibeställning i webbutiken är 10 euro.

Grossistkunder

Vi är också återförsäljare för våra produkter till företag. Vill du bli vår grossistkund ska du registrera dig som en företagskund på vår hemsida ullanunelma.fi och logga in Registrera. Efter det företaget har registrerat sig, ber vi om att anmäla oss detta via e-post: info@ullanunelma.fi. Efter det vi kollat informationen ska vi uppdatera företaget som ett eventuell grossistkund. Företaget får anmälan om detta. Priserna som gäller företagskunder syns på olika produktkategorier (priser utan moms). Momsen syns senare på varukorg sidan.

Beställningsbekräftelse

När vi tagit emot din beställning skickar vi en beställningsbekräftelse via e-post. Där finns:
- referensnummer
- vårt bankkontonummer
- fakturans slutsumma

Genom användarkontot på våran hemsida hittar du information om dina beställningar.

Betalningssätt

Produkterna samt leveranskostnaderna betalas i samband med beställningen. På nätet är betalning möjlig via följande banker: Nordea, Andelsbanken, Sampo, Tapiola, Aktia, Nooa, Lokalandelsbankerna, Sparbankerna, Handelsbanken, Ålandsbanken samt kreditkort. Betalning sker via Suomen Verkkomaksut Oy:s webbplats.

Det är också möjligt att betala med förskottsbetalning via banköverföring.

Produkterna och leveranskostnaderna betalas i samband med beställningen som webbetalning eller med kreditkort.

Betalning via Luottokunta

Ifall du vill betala via Luottokunta, fungerar Ullanunelma Ab bara som produkternas och tjänsternas marknadsförare och därtill levererar produkterna till köparen. Ullanunelma Ab svarar alltså endast för produkternas marknadsföring, leverans och möjliga reklamationer. Du kan vid behov rikta reklamationen även till Paytrail. Paytrail fungerar som produkternas försäljare när man betalar via Luottokunta och affären sker mellan kunden och Paytrail. Försäljaren ansvarar för alla handelsrelaterade skyldigheter. Paytrail är även betalningsmottagaren.

Paytrail
FO-nummer: 2122839-7
Ylistönmäentie 26
40500 JYVÄSKYLÄ
Tel: 0207 181830

Nätbankerna

Nätbankernas betalnings-och finansiella tjänster genomförs av Paytrail (2122839-7) i samarbete med de finländska bankerna och kreditverken. Paytrail köper betalningen och redovisar den åt köpmannen. Ur användarens synvinkel fungerar servicen precis som en vanlig nätbetalning. Nätbetalningarna sker med en skyddad anslutning direkt till bankernas egna system. Nätförsäljaren får aldrig reda på webshopkundens kontoinformation.

Förskottsbetalning via banköverföring

Varorna skickas när betalningen syns på vårt konto. Vi leverar inte produkter mot postförskott.

Beställningen betalas in till vårt bankkonto: FI5510573000221733 BIC/SWIFT: NDEAFIHH
enligt informaton angivna i beställningsbekräftelsen.

Varorna skickas efter det att betalningen kommit in på vårt konto. Betalning måste finnas registrerad inom fem dagar, annars går varan/varorna tillbaka till försäljning och ordern makuleras.

Faktura

Fakturan ska betalas inom 14 dagar. Betalning skall ske i sin helhet senast under angiven förfallodag. Kontohavaren är skyldig att betala dröjsmålsränta enligt Räntelagen för den summa som står obetald från förfallodagen till betalningsdagen. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 5 € samt dröjsmålsränta om 24 % + gällande referensränta. Vid köpet görs en kreditprövning. Du får genast besked om kreditprövningen är godkänd genom att köpet går igenom eller inte. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning.

Vidare information angående fakturan kontakta Klarna.

Delbetalning

Vi erbjuder tillsammans med Klarna delbetalningsmöjligheter på 3, 12, eller 36 månader. Klarnas fullständiga kontovillkor kan du läsa här (pdf-fil).

Konto

Klarnakonto kan också användas för betalning. Läs mer med Klarna konto väljer du själv hur mycket du betalar in varje månad (men minst 8,95 euro / mån eller 1/24 av totalbeloppe).  Alla dina köp samlas på en faktura. Faktureringsavgift läggas bara en gång oavsett antalet köp. Skulle du vilja betala hela beloppet på en gång går det alldeles utmärkt. Läs fullständiga kontovillkor här. Kontakta gärna Klarna med alla ärenden angående Klarna kontot.

Leveranstid

Vi postar produkter alla vardagar. Beställer du före kl. 14.30 kan vi skicka beställningen samma dag. Det gäller att du betalat din beställning via webbanken eller med Konto / Delbetalning. Beställningar gjorda efter kl. 14.30 ska postas nästföljande helgfria vardag. Beställningar som betalade med förskottsbetalning ska postas inom 1-3 vardagar.

Leveranssätt och fraktkostnader

I fraktkostnaderna ingår post- och paketeringskostnader. Du ser fraktkostnaden så fort du har valt betalnings- och leveranssätt i kassan. Vi hanterar och levererar beställningar alla vardagar.


I fraktkostnaderna ingår post- och paketeringskostnader. Vi levererar våra varor via Itella och erbjuder följande leveranssätt:


Postpaket - 5,90-6,90 eur
Försändelsen hämtas på närmaste posten. Leveranstid är 1-2 vardagar efter inlämningen. Beställningar lämnas in alla vardagar kl. 14.30 och beställningar gjorda före kl. 14.00 packas och lämnas in till Posten i regel samma dag.  Du får en ankomstavi via sms eller per brev när försändelsen kan hämtas  med försändelsekoden på posten efter kl. 16 på ankomstdagen. Försändelsekoden får du också i din beställningsbekräftese.

Till dörren -paket - 8,90 eur
Du kan också välja hemleverans och då levererar posten din beställning ända hem till dörren. Paketet delas ut i 1-2 vardagar efter inlämningen. Vid beställningen är det viktigt att anmäla ditt rätta telefonnummer, så att du kan nås angående leveransen. Paketerna levereras direkt hem till dörren. I de största städerna sker leveransen på vardagar mellan kl. 08.00 och 21.00. På övriga områden sker leveransen före kl. 14 eller 17. Tjänsten omfattar ett utdelningsförsök. Om adressaten inte kan nås, lämnas en ankomstavi om att försändelsen kan avhämtas på postkontoret.

Avhämtning i butiken  – 0,00 eur
Du kan även hämta ditt paket hos oss i Kajaani webbutik, då helt utan fraktkostnad. Adressen är: 

Ullanunelma Oy
Kauppakatu 23
87100 Kajaani

Kom ihåg att din beställning kan hämtas endast du först fått bekräftelsen att dina varorna är framtagna och finns redo att hämtas. Vi finns på plats vardagar kl 10.00-17.00 eller efter överenskommelse. Övriga tiden vänligen kontakta vår kundservice tel. 050 557 3057.

Postpaket - 6,90 eur
Försändelsen hämtas på närmaste posten. Leveranstid är 1-2 vardagar efter inlämningen. Beställningar lämnas in alla vardagar kl. 14.30 och beställningar gjorda före kl. 14.00 packas och lämnas in till Posten i regel samma dag.  Du får en ankomstavi via sms eller per brev när försändelsen kan hämtas  med försändelsekoden på posten efter kl. 16 på ankomstdagen. Försändelsekoden får du också i din beställningsbekräftese.

Till dörren -paket - 9,90 eur
Du kan också välja hemleverans och då levererar posten din beställning ända hem till dörren. Paketet delas ut i 1-2 vardagar efter inlämningen. Vid beställningen är det viktigt att anmäla ditt rätta telefonnummer, så att du kan nås angående leveransen. Paketerna levereras direkt hem till dörren. I de största städerna sker leveransen på vardagar mellan kl. 08.00 och 21.00. På övriga områden sker leveransen före kl. 14 eller 17. Tjänsten omfattar ett utdelningsförsök. Om adressaten inte kan nås, lämnas en ankomstavi om att försändelsen kan avhämtas på postkontoret.

SmartPOST - 6,90 eur
Välj en lämplig paketautomat för avhämtning av paketet. När paketet kan avhämtas i automaten får du ett textmeddelande med en boxkod till din mobiltelefon. Se SmartPOST -automaterna och öppetider här: Se automaterna och öppetider

Försändelserskickas som paket, maxibret eller vanligt brev. Endast paketet kan följas upp med hjälp av en individuell uppföljningskod.

Returnering av produkter

Enligt Finlands konsumentskydd har alla kunder 14 dagar på sig att byta och returnera en produkt. Detta gäller endast för oanvända och återförsäljningsbara produkter i originalförpackning. Vi tar inte emot returer som är äldre än 14 dygn. Vänligen ta kontakt med Ullanunelma Ab kundtjänst innan returnering. Vi betjänar på vardagar kl 9:00 – 14:00.

Returneringsrätt gäller inte för livsmedel som är tex sprayer, färgämnen, fondant, ätbara dekorationer och dekoreringsprodukter. Tårtbilderna skall beställas och skickas till oss i jpg-format 3 vardagar före önskad levereringstid. Oanvänd bild kan ej heller returneras.

Alla returer ska bekräftas av kundtjänsten innan du skickar iväg varan. Bifoga med returnerad vara en kopia av orderbekräftelsen eller betalningskvitto samt ditt namn och din adress och även ditt kundnummer, telefonnummer och kontonummer för återbetalning.

Returneringsadress:
Ullanunelma Oy
Kauppakatu 23
87100 Kajaani

Retur skall ske inom 14 dagar från leveransdagen under förutsättning att produkten återlämnas i oskadat och obrukat skick i obruten originalförpackning. Vi tar inte emot returer som är äldre än 14 dygn. Efter godkänd retur återbetalas köpesumman till kundens konto inom 8-14 dagar efter det returen har kommit till oss.

Fraktavgiften och returporto står Ullanunelma Ab för, när du använder Itellas kundretur. Spara kvittot från Itella tills du fått återbetalning till ditt konto. Vi återbetalar köpesumman av returnerade varor till ditt angivna konto efter vi fått sändelsen och hanterat returen. 

Problemsituationer med transport samt felaktiga produkter

Ifall en produkt har försvunnit eller skadats under transporten eller ifall fel produkt har levererats, bör kunden genast anmäla om saken till info@ullanunelma.fi, via telefon tel. 050 557 3057 eller per post:

Ullanunelma Oy
Kauppakatu 23
87100 Kajaani

Meddelande om fel i transporten eller felaktiga produkter bör utföras inom 14 dagar från emottagande av produkten. Om paketet har skadats i posten bör man omedelbart utföra en reklamation till posten.

Övrigt 

Vi förbehåller oss rätten att ändra våra köpvillkor. Kunden har dock rätt att innan sin beställning bekanta sig med de för tillfället gällande köpvillkoren.
Ullanunelma.fi behandlar alla kunduppgifter konfidentiellt.

Ullanunelma.fi förbinder sig att inte överlåta uppgifterna till tredje part.

Registerbeskrivning

Registeransvarig
Ullanunelma Oy
Kauppakatu 23
87100 Kajaani
FO-nummer 2268462-6

Registerärenden sköts av
Ullanunelma/personal
tel. 050 557 3057
e-post: info@ullanunelma.fi

Registrets namn
Ullanunelma Ab Webbutikens kundregister

Registrets ändamål
Ullanunelma kundregistret används för hantering av beställningar och skötsel av kundrelationerna. Kunduppgifter kan även användas för marknadsföring och reklam. Alla uppgifter du lämnar kommer att behandlas konfidentiellt enligt personuppgiftslagen. Ullanunelma Ab förbinder sig att inte överlåta uppgifterna till tredje part och inte heller använda uppgifterna till marknadsföring utan kundens lov.

Registrets datainnehåll
- Kundens för- och efternamn
- Postadress och postnummer
- Telefonnummer
- Beställningsinformation
- Undanbett sig direktreklam per e-post

Principer för skyddandet av personuppgifterna
Endast Ullanunelma personal kan behandla uppgifter i registret. Användarna är bundna avtystnadsplikt

Utlämning av personuppgifter
Inga uppgifter ur registret lämnas ut till tredje part.